Home   Support   Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Het kan zijn dat u een vraag heeft over de werking van het systeem of dat iets niet helemaal duidelijk is. Speciaal daarvoor is 'veelgestelde vragen' opgezet. Wij hopen u hiermee zo goed mogelijk van dienst te zijn. Staat uw vraag er niet bij of heeft u aanvullende vragen? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen, we staan u graag te woord.

Automatische incasso

  • Kan iedereen automatische incasso aanvragen?

    Ja. Voor de verdere vragen over de voorwaarden en de registratie c.q. aanvraag van een incassocontract verwijzen wij u naar onze zakenpartner TargetPay.
    Als u over een incassocontract beschikt, kunt u direct gaan incassen met behulp van OVAS connect.

    Bekijk hier de voorwaarden.

  • Hoe kan ik automatische incasso aanvragen?

    De aanvraag kan direct online door op deze link te klikken.

  • Hoe veilig is dit?

    De payment service provider (PSP) is een door De Nederlandse Bank en door Equens goedgekeurde bankinstelling met een vergunning om op te treden als betaalinstelling. Deze vergunning komt voort uit een Europese richtlijn die is ingesteld om elektronische betaaltransacties veiliger en efficiënter te laten verlopen. Daarvoor worden strenge eisen gesteld aan onder meer compliance en governance binnen de organisatie. Dit systeem biedt dus de garantie voor risicovrij incasseren.

  • Wat zijn de voorwaarden?

    De voorwaarden om automatische incasso via OVAS aan te vragen, zijn;
    - Gebruik van de modules relatiemanagement en boekhouden
    - U moet in het bezit zijn van een geldig:
        - Kamer van Koophandel nummer
        - Nederlands bankrekening nummer
        - Nederlands BTW nummer

     

    Uw gegevens worden gecontroleerd door onze Payment Service Provider. Na goedkeuring kunt u direct gebruik maken van automatische incasso via OVAS.

    Vraag automatische incasso aan
  • Hoe ontvang ik het geld?

    Het geld dat op deze manier geïncasseerd wordt, blijft twee maanden op een tussenrekening staan. Dit heeft te maken met het stornorecht: een debiteur kan tot 8 weken na incassodatum de incasso laten storneren zonder opgaaf van redenen. Uitbetalingen voor automatische incasso worden, na verloop van de stornoperiode, maandelijks gedaan. De betaaltermijn van automatische incasso bedraagt 30 dagen na maandeinde.

  • Wat zijn de kosten?

    De kosten zijn € 0,19 per geslaagde transactie. Mocht de incasso geweigerd worden dan worden er geen kosten in rekening gebracht. Bij terugboeking van een incasso-opdracht wordt € 0,45 storneringskosten in rekening gebracht (beide bedragen zijn ex. BTW).

  • Zit er een maximum aan het te incasseren bedrag?

    Ja, dit is maximaal € 1000,- per regel. Een incassobatch is niet gebonden aan een maximum bedrag (dit in tegenstelling tot veel reguliere banken).

  • Machtiging

    U draagt er zelf verantwoording voor dat de incassomachtigingen voldoen aan de voorschriften en rechtsgeldig zijn. Het is dus belangrijk dat u bewijs heeft dat mensen u gemachtigd hebben om geld van hun rekening af te schrijven. Dit bewijs kan op twee manieren verkregen worden:

    1. 1. Schriftelijk bewijs met handtekening
    2. 2. Een iDEAL transactie ter verificatie van het rekeningnummer
  • Ik heb al automatische incasso via mijn eigen bank, kan ik nog wel overstappen naar OVAS?

    Ja, u kunt ten alle tijde beginnen met het incasseren via OVAS. Dit kan ook blijven bestaan naast uw huidige incassocontract met uw eigen bank. Een reden hiervoor kan bijvoorbeeld zijn omdat uw bank een maximumbedrag aan een incassoregel of incassobatch stelt. OVAS kan overigens ook het incassobestand voor uw eigen bank genereren (via clieop03). Op die manier staan de geïncasseerde bedragen gelijk op de juiste plek in uw boekhoudsysteem.

  • Hoe kan ik het opzeggen?

    U kunt ten alle tijde stoppen met de betaaldienst automatische incasso. Er geldt geen opzegtermijn en er zijn geen kosten aan verbonden. Voor het opzeggen van OVAS gelt een opzegtermijn van een volle maand, zijnde de interval tussen de betalingen voor onze diensten.

  • Wat is een storno?

    Een storno is een terugboeking van het geïncasseerde bedrag. Dit vindt plaats wanneer iemand het bedrag terugvordert nadat het geïncasseerd is van zijn of haar rekening.

  • Wat is Clieop03?

    Een clieopbestand heeft als bestandsnaam clieop03. Dit is een opmaak-formaat welke ondersteund wordt door alle banken voor het verwerken van de automatische incasso's.

 

Bekijk de pagina over automatische incasso

 

Terug naar boven

afdrukken Deze pagina afdrukken